تمرینات تناوبی با وزنه می‌تواند از عوارض بیماری دیابت نوع 2 جلوگیری کند

 12 ژانویه 2017- بر اساس تحقیقات جدید خطر ابتلا به عوارض بیماری دیابت نوع 2 می‌تواند با شرکت در تنها یک جلسه تمرینات تناوبی با وزنه کاهش یابد.

انجام مجموعه‌ ای از تمرینات ساده‌ی پا همراه با وزنه می‌تواند عملکرد عروق خونی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد غیر دیابتی را بهبود بخشد، اما این یافته‌ها بویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار قابل توجه است.

محقق ارشد دکتر Jonathan Little استادیار دانشگاه برتیش کلمبیا UCB می گوید: خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تا 4 برابر بیش از افراد غیردیابتی است.

او افزود: پس از انجام یک جلسه تمرینات تناوبی با وزنه ما شاهد بهبود عملکرد عروق خونی بودیم که نشانگر سلامت قلبی و کاهش خطر حمله‌ی قلبی است.

این یافته‌ها حاصل مطالعه‌ی 35 شرکت کننده با سن مشابه بود که در سه گروه مجزا در این تحقیق شرکت داشتند: گروه اول افرادی بودند که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، افرادیکه ورزش نمی‌کردند و به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند و گروه سوم افراد غیردیابتی بودند که بطور منظم ورزش می‌کردند.

هر گروه به مدت 20 دقیقه به ورزش روتین که شامل یک دقیقه گرم کردن و 7 دقیقه تمرینات استقامتی تناوبی با وزنه‌ها بود(هفت دقیقه فعالیت بدنی با شدت بالا که با یک دقیقه استراحت بین هر دور همراه بود)، پرداختند.

مونیک فرانسوا دانشجوی کارشناسی ارشد دکتر Little و همکار نویسنده در این تحقیق گفت: همه‌ی افرادیکه به ورزش می پرداختند، پس از انجام تمرینات تناوبی مقاومتی دارای عملکرد عروقی بهتری بودند، اگرچه این بهبود در میان گروه مبتلایان به دیابت نوع 2 برجسته‌تر بود.

او افزود: تحقیقات ما نشان داد که تمرینات تناوبی مبتنی بر وزنه یا مقاومتی، روش بسیار کارآمد و از نظر زمانی موثری در ایجاد تأثیرات فوری بر قلب و عروق است.

 دکتر Little خاطر نشان کرد که برای تایید و اعتبارسنجی این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز داریم اما ما معتقدیم که یک ابزار ایمن و مقرون به صرفه برای کمک به مدیریت بیماری دیابت یافته‌ایم. نتایج این تحقیق در مجله‌ی آمریکایی فیزیولوژی: Heart and Circulatory Physiology منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/interval-weight-training-could-prevent-type-2-diabetes-complications-99689074.html